Cookieregler

Talentpriser 2012

Rosa Sand Michelsen for Forloren Skildpadde på Bådteatret
Rosa Sand Michelsen er uddannet i 2009 fra Skuespillerskolen ved Odense Teater. Men hun skal nok imponere tilskuere over hele landet! Hendes første solo var ikke ligefrem en prinsesserolle. Nej, i Forloren Skildpadde på Bådteatret valgte hun at spille en udslidt og ulækker mand – en alkoholiker, der forberedte sig til sin 50-års fødselsdag i en klam baggårdslejlighed. Brovtende, med lav skridtføring – og hamrende ensom. 

Simon Duus for Poppeas Kroning på Københavns Musikteater
Simon Duus, udgået fra Operaakademiet i 2011. Flot fyr, der gjorde sig bemærket med sin imponerende basbaryton som vismanden Seneca i opsætningen af Poppeas Kroning på Københavns Musikteater. En lovende præstation med stærkt scenisk nærvær.  
 
Anne Zacho Søgaard for Det Normale Liv på CaféTeatret / Aarhus Teater
Anne Zacho Søgaard er uddannet fra Statens Teaterskole i 2010. Her er en instruktør, der kan knække en abstrakt tekst. Hun iscenesatte Christian Lollikes stykke Det Normale Liv på Aarhus Teater, så tekstens samfundssatire blev både konkret og morsom. Sidste sæson var hun kurator for Teater Momentum, bl.a. med massakreforestillingenVoksne kan ikke blive bange. Men Anne Zacho Søgaard er vist ikke bange for noget!  

Ida Prætorius  for Enetime på Det Kgl. Teater
Ida Prætorius er aspirant på Den Kgl. Ballet fra 2011. Hendes forskræmte elev i Flemming Flindts Enetime var både fræk og selvsikker og med de letteste spagatspring, indtil livet pludselig blev kvalt ud af hende. Hun fortæller selv om sin debut: ”Jeg løb ind på scenen. Stod stille. Så ud i det mørke rum. Men jeg så kun exit-skiltene, der lyste som stjerner!” Nu lyser hun selv som en stjerne.  

Jesper Dupont for Kasimir og Karoline på Aarhus Teater
Jesper Dupont er uddannet på Skuespillerskolen ved Aarhus Teater 2010. Med portrættet af den unge dandy i Kasimir og Karoline på Aarhus Teater viste han sin evne til at give liv og dybde til en af teaterhistoriens mere enfoldige sjæle. Sjældent er en is blevet slikket på så mange måder.
 
Lars Mølsted for Avenue Q og The Last Five Years på Fredericia Teater
Lars Mølsted er uddannet på Fredericia Musical Akademi i 2010. Han ejer den perfekte blanding af at være en helt almindelig knægt, masser af scenisk charme og en stor, flot stemme. Det viste han i den forløbne sæson med overrumplende stærke præstationer i dukkemusicalen Avenue Q og senest i den vokalt krævende The Last Five Years, begge på Fredericia Teater.

Jacob Schjødt  for Love and Money på Odense Teater og 4,1 promille på Bådteatret
Jacob Schjødt er uddannet instruktør fra Statens Teaterskole i 2011. Hvem er på scenen, hvad vil de hinanden? Med Love and Money på Odense Teater og 4,1 promille på Bådteatret lokkede Jacob Schjødt troværdige præstationer frem hos sine skuespillere. Hvad enten de skulle spille en usikker 14-årig pige, der drikker sig i hegnet, en ensom fraskilt mand eller en iskold karrierekvinde. Han viste, at han mestrede den moderne dramatiks lynhurtige stemningsskift.  

Lila Nobel Mehabil for Antigone og Love and Money på Odense Teater og Drømmenes Labyrint på Københavns Musikteater
Lila Nobel Mehabil er uddannet fra Skuespillerskolen ved Odense Teater i 2010. Som Antigone var hun en rasende kampfurie. I Love og Money var hun kvinden, der midt i en kriseramt karriereverden insisterede på at stoppe op – og mærke medfølelsen. Og i flygtningeforestillingen Drømmenes Labyrint skubbede hun sit tørklæde til side, vaskede sin elskede og kogte ham suppe, så man blev helt stille indeni.

Lise Lauenblad for Peter og elgen på Teater Grob
Lise Lauenblad er uddannet på Statens Teaterskole i 2010. Med et brag erobrede hun scenen som den sultne, grinende, frejdige og overstadige studine, der nærmest tog livet af sin professor i Peter og elgen på Teater Grob. Hun var hverken Peter eller elgen, men et brus af livsglæde og den papmor, vi alle drømmer om.   

Julie Maj Jakobsen for Forsamlingshuset på Baggårdteatret
Julie Maj Jakobsen er uddannet fra Dramatikeruddannelsen i 2010. Hun debuterede året efter på BaggårdTeatret med Forsamlingshuset, en ramsaltet og magisk fortælling om den ærkedanske kulturs møde med det fremmede. Forestillingen viser hendes evne til at skabe overraskende karakterer og folde dem ud i en barsk, samfundskritisk og spændende handling.