Cookieregler

Reumert-salon: Kunstneren som værk

I anledningen af Teater freezeProductions 'Svaneblod' - et musikdramatisk stjerneportræt om den store danske balletstjerne Erik Bruun, inviterede Teater freezeProductions og Republique i samarbejde med Bikubenfonden til Reumertsalonen 'Kunstneren som værk' den 17. maj.

I Svaneblod smelter værk og kunstner sammen - som ét værk. Kunstneren Erik Bruun optræder som kunst. Kunsten optræder som kunstneren. Og dog. For et sted bag det hele - eller foran - er værket det, som bliver tilbage, da kunstneren må træde tilbage eller i det mindste til siden, og lade værket stå. Det bliver så aflæst, forstået, forklaret som en virkelighed. Som en slags levet biografi. Og kunstneren bag viskes ud. Eller afvikles ganske langsomt. I Svaneblod forsvares denne proces ikke. Det som sker er, at værk og kunstner glider sammen i en slags kamp, hvor vi til hver en tid ved, at værket vil vinde. 

Med afsæt i Erik Bruuns liv og kunst blev der diskuteret på et mere overordnet plan: Hvad er værket og hvem er kunstneren? Og kan man adskille de to størrelser?

Reumertsalonen havde de to kunstnere Tomas Lagermand Lundme og Madame Nielsen i panel, hvis værker af kritikerne aflæses som biografier, hvor kunstner og værk smelter sammen til et. For hvem er værket og hvem er kunstneren? 

I panelet sad

Tomas Lagermand Lundme – dramatiker (Svaneblod), forfatter og billedkunstner
Madame Nielsen – forfatter og performer
Malene Vest Hansen – Ph.d. Lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet.

Moderator:
Monna Dithmer – teaterkritiker på Politiken og medlem af Reumert-juryen

Reumert-salonen blev afholdt den 17. maj 2017 på Teater Republique