Cookieregler

De fik Årets Reumert 2017

09.06.2017

Instruktør Kaspar Rostrup modtog Årets Hæderspris, og Aarhus Teater og Sort/Hvids opførsel af klassikeren Erasmus Montanus blev hædret i flere kategorier.

Ekstraordinære præstationer og særlige talenter inden for dansk scenekunst blev hyldet i Skuespilhuset, da Årets Reumert lørdag den 10. juni blev uddelt for 19. gang.

Kaspar Rostrup modtog Årets Hæderspris

En af aftenens højdepunkter var uddelingen af Årets Hæderspris, der i år gik til instruktør og tidligere teaterchef Kaspar Rostrup, som blandt andet blev rost for sit mangeårige arbejde som chef for Gladsaxe Teater og sine enestående evner som personinstruktør – senest i forbindelse med forestillingen Glasmenageriet på Folketeatret.

Hædersprisen blev overrakt af Bikubenfondens direktør Søren Kaare-Andersen, som i sin motiveringstale bl.a. sagde:

Få kan som du tale om kunstens ret. Den indre virkelighed er, ifølge dig selv ”lige så sand som den ydre, alene af den grund, at den er i min fantasi og mine tanker”. Med en selvfølgelig kontakt til kunstens evighed kan du referere helt tilbage til oldtidens oprindelige teaterformer – ikke fordi du var der selv, men fordi du som fuldblods teatermenneske har kontakt til hele teaterhistorien.

Klassikerne blev hyldet

I år har der været mange klassikere med relevans for det moderne publikum at finde på teatrenes repertoire, og den tendens kom også til udtryk blandt aftenens prismodtagere. Aarhus Teater og Sort/Hvid modtog prisen Årets Teaterforestilling for den politiske Holberg-forestilling Erasmus Montanus. Samme forestilling blev hyldet for både scenedesign og mandlig hovedrolle, idet Årets Scenedesign gik til Gehrt & Grarup og Årets Mandlige Hovedrolle gik til Andreas Jebro, der ifølge juryen spillede rollen som Erasmus med ustyrlige improvisationer og scenisk overskud. Andreas Jebro har tidligere modtaget Årets Reumert i samme kategori i 2014.

Også Det Kongelige Teaters opførsel af klassikeren Lang dags rejse mod nat blev hædret i flere kategorier. Forestillingens instruktør Morten Kirkskov blev kåret som Årets Instruktør og blev rost for sit "brutalt nænsomme instruktørgreb om Lang dags rejse mod nat". Mens Peter Plaugborg modtog Årets Ensemblerolle for sit kærlige portræt af en omsorgssvigtet søn i forestillingen.

Desuden modtog Fredericia Teater prisen i kategorien Årets Musical/Musikteater for klassikeren Klokkeren fra Notre Dame, og Lars Mølsted modtog prisen for Årets Sanger i samme musical. Mens Jakob Weis blev kåret som Årets Dramatiker for Hamlet in Absentia, NordicOpera.

Zombie-forestilling hædret med Årets Særpris

Modtageren af Årets Særpris blev Aarhus Teater og Sort/Hvid for forestillingen Living Dead, der som kommentar til den aktuelle flygtningesituation fremstiller frygten for det fremmede som levende døde, der med afvisende robotstemmer nægter at lukke nogen ind, når de tager dørtelefonen. For sin rolle som halvdød Barbie-zombie modtog Maria Rich Årets Kvindelige Ensemblerolle i samme forestilling. Årets Kvindelige Hovedrolle gik til Marina Bouras for sin rolle som Medea, der slår sine egne børn ihjel som hævn over sin mand i forestillingen Ren, Husets Teater.

I de øvrige kategorier blev Det Kongelige Teaters ballet Rystet Spejl, der er baseret på Søren Ulrik Thomsens forfatterskab, kåret som Årets Danseforestilling. Mens Årets Danser blev Bo Madvig for sin optræden i forestillingen Rammer, en co-produktion mellem GLiMT, Vendsyssel Teater og Limfjordsteatret. Året Performance blev Hotel Pro Formas operaperformance NeoArctic, mens Det Kongelige Teaters opsætning af operaen om nonnen, der vil redde en morders sjæl i Dead Man Walking blev kåret som Årets Opera. Og Årets Børne-/Ungdomsforestilling gik til Teater Refleksions Gerdas rejse – en digitalt designet scenografi-fortælling over Snedronningen.

Årets Talentpriser

Årets Reumert sætter hvert år fokus på scenekunstens nye talenter med de særlige Talentpriser. Med prisen følger ud over Reumert-statuetten 35.000 kr. til kunstnerisk videreudvikling. De otte talenter der blev hyldet i år var:

Skuespiller Elliott Crosset Hove, som modtog Talentprisen for sine optrædener i Vrede, Folketeatret samt Dekalog og Livlægens Besøg, Betty Nansen Teatret.

Skuepiller Simon Bennebjerg, som modtog Talentprisen for sin optræden i Lang dags rejse mod nat, Det Kongelige Teater.

Skuespiller Fanny Louise Bernth, som modtog Talentprisen for sin optræden i VHS vs. Betamax, Svalegangen.

Skuespiller Nanna Skaarup Voss, som modtog Talentprisen for sin optræden i Drengen der ville være vægtløs, Aalborg Teater.

Skuespiller Niels Anders Manley, som modtog Talentprisen for sin optræden i Don Juan, Aalborg Teater.

Scenograf Benjamin la Cour, som modtog Talentprisen for sin scenografi til Klokkeren fra Notre Dame – The Musical, Fredericia Teater.

Sanger Sibylle Glosted, som modtog Talentprisen på baggrund af sin optræden i Hamlet in Absentia, NordicOpera.

Koreograf Oliver Starpov, som modtog Talentprisen på baggrund af sin koreografi til Beginning and Ending, Det Kongelige Teater.

Motivationer

Årets Hæderspris: Kaspar Rostrup

Hæderspristale:

Kære Kaspar Rostrup

Få kan som du tale om kunstens ret. Den indre virkelighed er, ifølge dig selv, ”lige så sand som den ydre, alene af den grund, at den er i min fantasi og mine tanker.”

Med en selvfølgelig kontakt til kunstens evighed kan du referere helt tilbage til oldtidens oprindelige teaterformer – ikke fordi du var der selv, men fordi du som fuldblods teatermenneske har kontakt til hele teaterhistorien. Og teaterhistorie – det kan du i øvrigt selv være.

For du har sikret dig en plads i den med dine fejende flotte totalteaterforestillinger, som omtrent revolutionerede dansk teater i begyndelsen af 1970erne. Du ville være midt blandt publikum. Ud med plyssæderne, ud på gulvet med tilskuer, ind med fantasien og det store ”tag-selv-bord”, som teatret er for dig.

Niels Klims forunderlige rejseFaustKristihimmelfartsfesten. Alle sammen på det Gladsaxe Teater, du i flere omgange kæmpede hårdt for som teaterchef. Men du er ikke bare en feltherre og troppefører. Du er også personinstruktionens enestående inspirerende mester, senest bl.a. med Glasmenageriet på Folketeatret.

Teatret er nemlig, har du sagt, ”en søgen i mennesket, en udforskning af dybder og hemmeligheder, man aldrig bliver færdig med.«

Hvor har du lavet meget i dine 50 år på teatret. Altid i bevægelse, stadig på vej. Altid venlig, altid konstruktiv. En stor, kærlig og beåndet indsats, der har skabt respekt om dig, og som vi nu siger dig tak for - med forvisning om, at der er mere i vente.

Årets Kvindelige Hovedrolle: Marina Bouras, Ren, Husets Teater

Motivation: Marina Bouras viser med sin Medea, hvor stærk, rå og grænseoverskridende en skuespiller hun er. Hun rammer Medeas vilje om hævn så usædvanligt vildt, at vi bliver vidner til urkraften i et menneske, der er presset til det yderste. Kampklar furie det ene øjeblik og dødeligt såret kvinde det næste – krøllet sammen i sorg langs væggen.

Årets Mandlige Hovedrolle: Andreas Jebro, Erasmus Montanus, Aarhus Teater og Sort/Hvid

Motivation: Med et flabet grin hamrer Andreas Jebro Holberg i hovedet på publikum. Hans Erasmus Montanus flår fordommene fra hinanden med sit satiriske greb om den studentikose nar. I sin iver efter at revolutionere verden smadrer han alt – og til sidst også sig selv. Hans ustyrlige improvisationer og sceniske overskud er skuespilkunst i mest moderne form.

Årets Kvindelige Ensemblerolle: Maria Rich, Living Dead, Aarhus Teater og Sort/Hvid

Motivation: Alt er ultra slow, når Maria Rich stavrer hen til køkkentaburetten som halvdød Barbie-zombie i Living Dead. Øjnene stikker sort, huden glimter af guld, og stemmen slæber sig syngende af sted, når hun elegisk og overjordisk præcist viser sin afmagt som hvid overklassekvinde fanget i flygtningestrømmen. Hun løfter figuren op til tragisk format.

Årets Mandlige Ensemblerolle: Peter Plaugborg, Lang dags rejse mod nat, Det Kongelige Teater

Motivation: Kan man beundre sin far, mens han ødelægger hele familien med sine løgne? Ja, Peter Plaugborgs søn kan. Hans stemme bliver blid, mens han kærligt stirrer på faderen - og hans lange krop går nærmest i stå, inden den dejser omkuld i rosenblade. Et overraskende kærligt portræt af en omsorgssvigtet søn og fortvivlet bror, der vælger at tilgive.

Årets Danser: Bo Madvig, Rammer, GLiMT, Vendsyssel Teater og Limfjordsteatret

Motivation: Bo Madvig kan kravle på væggene. I Rammer glider han ind og ud ad vinduerne med sin smidige, smalle krop, som om han tilhører sin helt egen art. Han styrer stille de andre dansere, men han kontrollerer allermest sig selv – helt ud i kroppens alleryderste led, ja, næsten længere. Man kan ikke undgå at blive berørt af denne stærke kropskunstner.

Årets Sanger: Lars Mølsted, Klokkeren fra Notre Dame – The Musical, Fredericia Teater

Motivation: Lars Mølsted har overskud og vitalitet som Klokkeren fra Notre Dame. Han er rørende som den pukkelryggede beundrer, der får monsterkræfter både i stemme og i krop, da han bærer sin elskede Esmeralda i tryghed på kirkeloftet. Hans stemme er kraftfuld og fuld af drama, og han fortolker rollen med store nuancer – og flot klang under kirkehvælvingerne.

Årets Instruktør: Morten Kirkskov, Lang dags rejse mod nat, Det Kongelige Teater

Motivation: Lige så nådesløst familiedramaet borer sig ind i tilskueren, lige så brutalt nænsom er Morten Kirkskov i sit instruktørgreb om Lang dags rejse mod nat. Den altfortærende familieudrensning bliver lydhørt skåret til, så både livet og sjælen kommer frem i O'Neills mørke nat. I en forløsende regn af røde rosenblade.

Årets Scenedesign: Gehrt & Grarup, Erasmus Montanus, Aarhus Teater og Sort/Hvid

Motivation: I Gehrt & Grarups scenografi er Nutidsdanmark fladt som pap og i sort/hvid. Derfor er Erasmus Montanus hvid i hovedet og sort i tøjet, og derfor er landsbyens lillebitte kirke skåret i danskhedens pap. Kun en rød dino forstyrrer dumheden. Takket være scenografien forstår vi både vanvidskomikken og nationaltragedien i Erasmus’ kamp for en verden i 3D.

Årets Dramatiker: Jakob Weis, Hamlet in Absentia, NordicOpera

Motivation: Kan man forbedre Shakespeare? Måske ikke. Men Jakob Weis viser med Hamlet in Absentia, at man kan omskabe verdens berømteste drama til en superaktuel og uhøjtidelig operalibretto om den diagnosesøgende Ofelia, der går til psykolog, fordi hendes kæreste er blevet mærkelig, efter hans far er blevet dræbt af hans onkel... Skarpt tænkt, stærkt skrevet.

Årets Børne-/Ungdomsforestilling: Gerdas rejse, Teater Refleksion

Motivation: Her er spejlsplinter, en hule af pels og springende hjorte på birkestammer, men ingen skuespillere. I Gerdas Rejse stoler Teater Refleksion blindt på skolebørnenes evne til selv at digte med i den digitalt designede scenografi–fortælling over Snedronningen. Tilskuerne går fra rum til rum, hvor scenografien fortæller eventyret med sansemættede spor.

Årets Musical/Musikteater: Klokkeren fra Notre Dame – The Musical, Fredericia Teater

Motivation: Sangerne brillerer. Scenografien overrumpler. Iscenesættelsen fascinerer fra første sekund. Alt lykkes i denne overdådige forestilling, der med elevator-lethed flyver fra katedralens bænke til tårnets udsigtspunkt - og som også tager turen op og ned i den menneskelige psykologi, dybt bevægende. Klokkeren fra Notre Dame er musical i verdensklasse!

Årets Opera: Dead Man Walking, Det Kongelige Teater

Motivation: Dead Man Walking er vi helt inde i det uhyggelige henrettelsesrum, hvor dødssprøjterne er parate med gift. Alvoren er altoverskyggende i Det Kongelige Teaters uafrystelige opsætning af operaen om nonnen, der vil redde en morders sjæl. Det er gribende og vedkommende sang og spil på allerhøjeste niveau fra orkester, kor og solister.

Årets Danseforestilling: Rystet spejl, Det Kongelige Teater

Motivation: Kan man ryste spejlet og gøre poesi til dans? Ja, det kan Kim Brandstrup i sin originale koreografi over Søren Ulrik Thomsens forfatterskab. Her rækker unge albuer ud efter gamle rygge, der springer ud ad vinduet og ind i glemslen – og her deler Den Kongelige Ballets karakterdansere ud af deres kloge skønhed. Rystet Spejl er smuk som en snestorm.

Årets Teaterforestilling: Erasmus Montanus, Aarhus Teater og Sort/Hvid

Motivation: Verden er flad og todimensionel. Den er, som den altid har været - og ingen akademisk fløs skal påstå noget andet i denne Erasmus Montanus! Kulisserne er flade, og figurerne er stivnede som levende døde. Aftengrøden slubres, og verdens realiteter skubbes væk. Dette er Holberg som højpolitisk kommentar. En klassikeropsætning, vi vil huske længe.

Årets Performance: NeoArctic, Hotel Pro Forma

Motivation: Hotel Pro Formas aktuelle operaperformance er en visuel overflod af forunderlige og skrøbelige billeder af undergangsskønhed. I NeoArctic smelter isbjergene, mens plastikforureningen i oceanerne glider ind på scenen. Her går naturkatastrofer i ét med fantastiske sangstemmer, mens musikkens disharmonier fuldender den uhyggelige dødsfabel.

Årets Særpris: Living Dead, Sort/Hvid og Aarhus Teater

Motivation: I Living Dead er performerne vitterlig levende døde. De er stivnet som marionetter i guldmasker med dukkeøjne, og vi spejler os ubehageligt velkendt i deres afvisende robotstemmer, når de tager dørtelefonen og nægter at lukke nogen ind. For i Christian Lollikes stiliserede verden hersker følelsesløsheden. Sammen med de forkæledes rædsel.

Om Årets Reumert

Hvert år sætter Bikubenfonden fokus på årets teatertendenser og hylder de ekstraordinære præstationer inden for dansk scenekunst med Årets Reumert. Showet markerer afslutningen på CPH STAGE-festivalen, der samler publikum og teaterbranchen i København til fejring af scenekunsten. I år var Årets Reumert produceret af Det Kongelige Teater og iscenesat af instruktør Birgitte Næss-Schmidt med scenografi af Julian Toldam Juhlin. Nicolas Bro og Julie Agnete Vang var værter.

Ud over selve Reumert-showet arrangerer Bikubenfonden i løbet af året en række Reumert-saloner, hvor forskellige temaer inden for scenekunsten tages op til debat. Prisuddelingen tog sin begyndelse i 1998, hvor Bikubenfonden uddelte en hæderspris til Bodil Udsen.

Juryen

Juryen, der nominerer og udpeger modtagerne af Årets Reumert-priserne, består af 15 kompetente personer med stor indsigt i den levende scenekunst. Det er fremtrædende danske teaterkritikere, kulturjournalister og markante kulturpersonligheder inden for branchen, der i fællesskab finder frem til nominerede og prismodtagere.

Juryen 2016-2017 består af:

- Anne Middelboe Christensen, Teateranmelder, cand.mag., Information
- Charlotte Mors, Kunstnerisk leder, cand.mag., Danseværket
- Gregers Dirckinck-Holmfeld, Forfatter & teaterkritiker, Gregersdh.dk
- Henning Sprogøe, Skuespiller og projektudvikler
- Henrik Lyding, Teateranmelder, mag.art., Jyllands-Posten
- Ida Krøgholt, Lektor i dramaturgi, Ph.d., Aarhus Universitet
- Jakob Steen Olsen, Teaterredaktør, cand.mag., Berlingske
- Lene Grønborg Poulsen, kulturjournalist og teateranmelder, cand.public
- Lene Kryger, Kulturredaktør, Fyens Stiftstidende & Fyns Amts Avis
- Mads Thygesen, Rektor, Ph.d, Den Danske Scenekunstskole
- Me Lund, Journalist og forfatter, mag. art.
- Michael Bojesen, Dirigent, operachef for Malmø Opera
- Monna Dithmer, Teaterredaktør, mag.art., Politiken
- Rie Hammer, Ansvarshavende redaktør, Teater 1
- Tore Leifer, Radiovært og programmedarbejder, cand.mag., DR

Desuden indgår følgende i Årets Reumert-jury:

Æresmedlem (ikke stemmeberettiget) 
- Kreativ direktør Christian Have, Have Kommunikation

Bikubenfondens repræsentanter i Reumert-juryen: 
- Direktør Søren Kaare-Andersen 
- Chef for kulturområdet Mette Marcus 
- Koordinator for Reumert-juryen Signe Bjerregaard Brok

Prismodtagerne får ud over Reumert-statuetten

Hædersprismodtager: 200.000 kr
Øvrige prismodtagere: 35.000 kr

Pressekontakt

Kristina Sindberg // kristina@have.dk // 24 86 01 84
Alette Castenschiold // alette@have.dk // 23 24 89 24

Kommunikationsansvarlig i Bikubenfonden:
Iben Haugaard // ih@bikubenfonden.dk // 26220926