Cookieregler

Reumert gives med hjertet

Er anmelderne for fine til musicals, og hvorfor skal Kong Arthur i Ulvedalene have så mange tæsk?
Årets Reumert-jury er ikke bange for at beskrive, hvad der rykker i dansk teater. Eller for at sige, at der er teater, der er bedre end andet. Uanset hvad publikum så mener.

Af Sarah Iben Almbjerg

Hvad er godt teater, og hvorfor overhovedet anmelde? Sådan lød nogle af spørgsmålene ved Reumert-salonen på Folketeatret den 2. juni, hvor Politikens Monna Dithmer mødte Berlingskes Jakob Steen Olsen og Michael Bojesen, der er leder af Copenhagen Opera Festival. Og snakken kom hurtigt ind på én særlig forestilling.

Blandt de mest sete stykker i den forgangne sæson var musicalen Shu-Bi-Dua – The Musical, der var lavet af Fredericia Teater og opsat på blandt andet Østre Gasværk i København. Men trods 170.000 billetter er forestillingen ikke at finde blande de stykker, der er nomineret til dansk teaters fineste pris, Årets Reumert, når den uddeles den 12. juni. Det fik tidligere på året kritik af Søren Møller, der er chef på Fredericia Teater. For hvordan kan det være, at der tilsyneladende er så stor forskel på, hvad danskerne vil se og hvad prisens jury nominerer. Har folk bare dårlig smag?
”Ja”, lød svaret fra leder af Copenhagen Opera Festival og medlem af Reumert Juryen, Michael Bojesen.
Og han uddybede: En forestilling kan sagtens fornøje en masse mennesker uden at være stor kunst. Den kan sagtens fylde salen uden at være gribende. Og det er netop de gribende forestillinger, der kan slippe igennem nåleøjet.

Kun positive anmeldelser giver mening

Både Politikens teaterredaktør Monna Dithmer og hendes kollega fra Berlingske, teaterredaktør Jakob Steen Olsen medgiver, at det er hjertet, der skal vælge de gode forestillinger.
”Selvfølgelig kan man tale om, at noget er godt ud fra nogle forskellige kriterier. Men det vi primært vælger ud fra, er om det er noget, der rører os”, forklarede Jakob Steen Olsen, der mente, at teatret har store muligheder som et sted, hvor det moderne menneske kan få lov at føle noget.
Til gengæld var han ikke særlig begejstret for Det Kongelige Teaters opsætning af Kong Arthur, der kun fik fire stjerner ud af seks mulige i Berlingske.
Han nævnte den som et eksempel på en forestilling, der var svær at anmelde, fordi det var tydeligt, at teatret havde gjort sig umage. Og fordi 85.000, som havde købt billet ville blive skuffede. ”Men det er anmeldernes lod. De eneste anmeldelser, som giver mening at skrive er de positive. Alle de andre er strengt taget meningsløse.”

Nyt teater kan være sindssygt provokerende

Meningsløst eller ej, så er anmeldernes dom noget, der tages meget alvorligt blandt teaterfolk og gæster. Og Reumert-juryen havde da også et bud på, hvor der sker mest netop nu.
”Gennem de seneste sæsoner har der været flere forestillinger, der bevæger sig i grænselandet mellem teater og performance. Forestillinger, der kræver noget af publikum men som også giver endnu mere igen”, mente Monna Dithmer, der synes, at det er de mellemstore scener, der er mest trængt.
Jakob Steen Olsen er enig.
”Er man et af de større teatre, der skal fylde salen hver eneste aften med klassiske stykker, kan det godt blive svært. Der tages flere chancer for de små scener og med god grund. Her er budgetterne også helt anderledes”.                     
Michael Bojesen påpegede også, at det eksperimenterede teater er spændende – selvom det kan gå for vidt.
”Jeg har været meget provokeret af forestillinger, der ville inddrage publikum uden at vide, hvad de skulle bruge det til”, sagde Bojesen og nævnte forestillingen Opvisning i lavt selvværd, hvori publikum skal dele ting, de skammer sig over.
”Hvad gør man, hvis der bliver delt noget virkelig alvorligt? Går man så bare videre, og lader det være en del af forestillingen”, spurgte han retorisk.

I panelet sad:

Jakob Steen Olsen - Teaterredaktør Berlingske Tidende og medlem af Årets Reumert-jury
Monna Dithmer - Teaterredaktør Politiken og medlem af Årets Reumert-jury 
Michael Bojesen - Festivalleder Copenhagen Opera Festival og medlem af Årets Reumert-jury

Moderator:
Sarah-Iben Almbjerg - Kulturredaktør på TV2 News

Reumert-salonen blev afholdt den 2. juni 2016 på Folketeatret