Cookieregler

Hvorfor forbigås musicals?

I visse dele af teaterbranchen har musicals altid været familiens sorte får. Ingen af sæsonens velbesøgte og anmelderroste musicals var nomineret til en Reumert i kategorien Årets Forestilling. 

Jeg fulgte med stor interesse tv-transmissionen af Reumert-prisuddelingen for nylig. Stort tillykke til vinderne - og til de nominerede. Det var et flot show med sjove og imponerende indslag. 

Jeg bed mærke i Kristian Halkens introduktion til et af indslagene på scenen: "Jeg kan godt lide musicals," indrømmede han. Var det en ærlig udmelding eller en ironisk kommentar til den selvfornægtelse, mange lider af?

I visse dele af teaterbranchen har musicals altid været familiens sorte får. Underlødigt, forfladigende, fordummende og laveste fællesnævner er blot nogle af de prædikater musicalen er blevet påklistret gennem årene. 

I mange år har teaterkoncerten derfor været den elitære teatergængers alternativ til musicalen. Her kunne man opleve det brus og de følelser, der opstår, når musik og teater møder hinanden - og man kunne stadig se sidemanden i øjnene bagefter, for man var ikke blevet følelsesvoldtaget.

Men som jeg skrev i et indlæg i Berlingske fredag den 3. maj, så står musicals for en stor del af billetsalget i danske teatre, og i sidste sæson var der flere professionelle musical-opsætninger i Danmark, end der var på henholdsvis Broadway og i Londons West End! 

Det skyldes dels, at producenterne herhjemme er blevet bedre til at lave musicals, og dels at vi har fået flere dygtige musicalperformere (og ikke bare skuespillere, der synger hæderligt). Af den grund tager anmelderne også genren seriøst nu, så måske er der ved at ske et tøbrud? 

Jo flere musicals, der bliver opført, med større tydelighed ses det, at musical’en er andet og mere end pailletter og stepdans. Genrens forskelligartethed demonstreres tydeligt i tre forestillinger fra det forløbne års repertoire; Det rene Disney-eventyr repræsenteret ved Fredericia Teaters ’Aladdin’, grænsesøgende gotisk rock i Det Kgl. Teaters ’Frankenstein Genskabt’ og gribende drama med nordiske urtoner i Østre Gasværk Teaters ’Skammerens Datter’. 

Ingen af disse tre forestillinger var nomineret til en Reumert for Årets Forestilling. Endsige til prisen for Årets Musikteater/Show. De to sidstnævnte var endda nyskrevne danske værker, og alle hentede de flotte anmeldelser hjem samt et stort antal publikummer.  Hvorfor blev de forbigået? Måske fordi en genre så bred som musical bliver presset ind i en kategori sammen med teaterkoncerter og shows. 

Reumert-komiteen bør derfor vise musical’en den respekt, som både publikum og anmeldere giver den. Prisen for Årets Musikteater/Show bør efter min mening deles op i tre priser: Årets Musical, Årets Teaterkoncert og Årets Cabaret/Show. 

Rikart Købke, Filmchef

Musicals står for en stor del af billetsalget i danske teatre, og i sidste sæson var der flere professionelle musical-opsætninger i Danmark, end der var på henholdsvis Broadway og i Londons West End!